پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119873
کدام وزارتخانه بيشترين بودجه در سال ۹۴ مي‌گيرد؟
تاریخ انتشار : 1393/09/29 13:04:30
نمایش : 1178
يکي از بخش‌هاي لايحه بودجه سال آينده که اين روزها بسيار خبرساز بود، افزايش بيش از ۸۰ درصدي بودجه نهاد رياست‌جمهوري بود که البته معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور، دليل اين افزايش را گردن دولت دهم انداخته است.
نگاهي به لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ نشان مي‌دهد که وزارتخانه‌هاي بهداشت و درمان و نيز ورزش و جوانان بيشترين افزايش بودجه را در لايحه بودجه سال آينده در ميان وزارتخانه‌هاي ديگر داشته‌اند.

به گزارش به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، تقريبا ۱۰ روز از ارائه لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ به مجلس مي‌گذرد و اين روزها بحث بر سر اعداد و ارقام آن داغ است. يکي از بخش‌هاي لايحه بودجه سال آينده که اين روزها بسيار خبرساز بود، افزايش بيش از ۸۰ درصدي بودجه نهاد رياست‌جمهوري بود که البته معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور، دليل اين افزايش را گردن دولت دهم انداخته است. از صحبت‌هاي وي اين طور برداشت مي‌شود که به‌علت تعهداتي که از دولت قبل بر جاي مانده بود، دولت يازدهم براي پاسخ‌گويي به آن تعهدات، چاره‌اي جز افزايش بودجه نهاد رياست‌جمهوري نداشته است.

در اين ميان، در شرايطي که کشور با کاهش شديد سطح درآمدهاي نفتي به دليل روند نزولي قيمت نفت در بازار جهاني روبه‌رو است، به نظر مي‌رسيد که حداقل دولت در بودجه‌ريزي خود به اين مهم توجه کند و تقريبا بودجه وزارتخانه‌ها براي سال آينده افزايش نيابد. اما مقايسه اعداد و ارقام بودجه وزارتخانه‌ها با سال گذشته، از رشد بالاي بودجه وزارتخانه‌ها خبر مي‌دهد. در همين رابطه، «افکارنيوز» به بررسي بودجه وزارتخانه‌ها در لايحه بودجه سال آينده نسبت به قانون بودجه امسال پرداخته است.

* وزارت اطلاعات: در لايحه بودجه سال آينده دولت براي وزارت اطلاعات بالغ بر ۲ هزار و ۲۴۷ ميليارد تومان بودجه پيش‌بيني کرده است که اين رقم حدود ۴۰ درصد بيش از بودجه وزارت اطلاعات در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ است.

* وزارت کشور: دولت روحاني بالغ بر يک‌هزار و ۴۴۷ ميليارد تومان بودجه براي وزارت کشور در سال ۱۳۹۴ پيش‌بيني کرده است که اين رقم حدود ۲۹.۳ درصد بيش از بودجه يک‌هزار و ۱۱۹ ميليارد توماني اين وزارتخانه در قانون بودجه امسال است.

* وزارت امور خارجه: دولت در لايحه بودجه سال آينده براي وزارت امور خارجه بالغ بر يک هزار و ۲۵ ميليارد تومان بودجه پيشنهاد داده است که حدود ۲۲.۴ درصد بيش از بودجه مصوب اين وزارتخانه در قانون بودجه امسال (۸۳۷ ميليارد تومان) است.

* وزارت دادگستري: اين وزارتخانه در لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ رقمي بالغ بر ۱۴۱ ميليارد و ۵۵۵ ميليون تومان بودجه را به خود اختصاص داده است که حدود ۱۶.۳ درصد بيش از بودجه در نظر گرفته شده براي وزارت دادگستري در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ است.

* وزارت امور اقتصادي و دارايي: در قانون بودجه امسال حدود ۵۹۲ ميليارد و ۸۸۴ ميليون تومان بودجه براي وزارت اقتصاد در نظر گرفته شده بود که اين رقم در لايحه بودجه سال آينده به ۷۰۲ ميليارد و ۷۴۸ ميليون تومان افزايش يافته است. به عبارتي، بودجه اين وزارتخانه در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۸.۵ درصد افزايش خواهد يافت.

* وزارت دفاع: در لايحه پيشنهادي روحاني براي سال ۱۳۹۴ رقمي بالغ بر ۲ هزار و ۶۶۴ ميليارد تومان بودجه براي وزارت دفاع پيش‌بيني شده است که از افزايش حدود ۲۷ درصدي نسبت به قانون بودجه امسال برخوردار بوده است.

* وزارت علوم: در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ حدود يک‌هزار و ۱۵۵ ميليارد تومان بودجه براي وزارت علوم در نظر گرفته شده بود که اين بودجه در لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ حدود ۷ درصد افزايش يافته و به حدود يک‌هزار و ۲۳۷ ميليارد تومان رسيده است.

* وزارت ارشاد: براي اين وزارتخانه در قانون بودجه امسال حدود ۶۳۴ ميليارد و ۹۳۹ ميليون تومان بودجه پيش‌بيني شده بود که اين رقم با افزايش حدود ۲۱.۱ درصدي در لايحه پيشنهادي دولت براي بودجه سال آينده به حدود ۷۶۹ ميليارد و ۳۲۰ ميليون تومان افزايش يافته است.

* وزارت آموزش و پرورش: در لايحه بودجه سال آينده رقمي بالغ بر ۲۳ هزار و ۳۶۲ ميليارد تومان بودجه براي وزارت آموزش و پرورش پيشنهاد شده که از رشدي معادل ۲۱.۲ درصد نسبت به بودجه در نظر گرفته شده براي اين وزارتخانه در قانون بودجه امسال برخوردار بوده است.

* وزارت بهداشت: اين وزارتخانه احتمالا با رشد حدود ۷۰.۷ درصدي بودجه در صورت تصويب مجلس، از بيشترين رشد بودجه در سال آينده برخوردار خواهد شد. در لايحه بودجه سال آينده ۵ هزار و ۱۴۱ ميليارد تومان بودجه براي وزارت بهداشت در نظر گرفته شده و اين در حالي است که اين رقم در قانون بودجه امسال ۳ هزار و ۱۱ ميليارد تومان بود.

* وزارت ورزش و جوانان: در لايحه پيشنهادي دولت روحاني براي وزارت ورزش و جوانان رقمي بالغ بر ۴۶۵ ميليارد و ۷۸۳ ميليون تومان بودجه پيش‌بيني شده است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۳ حدود ۴۸.۶ درصد افزايش يافته است.

* وزارت نفت: وزارت نفت در لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۶۴ ميليارد تومان بودجه به خود اختصاص داده است که اين بودجه در مقايسه با رقم ۱۲۴ ميليارد تومان در قانون بودجه امسال از رشد ۳۱.۶ درصدي برخوردار بوده است.

* وزارت نيرو: دولت در قانون بودجه امسال حدود ۵ هزار و ۴۹۶ ميليارد تومان بودجه براي وزارت نيرو پيش‌بيني کرده بود که اين رقم با رشد حدود ۳۰.۸ درصد، در لايحه پيشنهادي دولت براي سال آينده به ۷ هزار و ۱۹۳ ميليارد تومان افزايش يافته است.

* وزارت ارتباطات: اين وزارتخانه در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ حدود ۲۲۲ ميليارد و ۴۵۹ ميليون تومان بودجه داشت که اين رقم در لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ به ۲۴۵ ميليارد تومان (۱۰.۱ درصد رشد) افزايش يافته است.
* وزارت کشاورزي: در لايحه بودجه سال آينده بالغ بر يک‌هزار و ۸۶ ميليارد تومان بودجه براي وزارت کشاورزي پيش‌بيني شده است که اين بودجه حدود ۶.۹ درصد بيش از بودجه‌اي است که در قانون بودجه امسال براي اين وزارتخانه (يک‌هزار و ۱۵ ميليارد تومان) در نظر گرفته شده بود.

* وزارت راه و شهرسازي: در قانون بودجه امسال بالغ بر ۴ هزار و ۶۵۰ ميليارد تومان بودجه براي وزارت راه و شهرسازي تصويب شده بود که اين رقم با رشد حدود ۳۶ درصدي در لايحه بودجه سال آينده به رقم ۶ هزار و ۳۲۷ ميليارد تومان افزايش يافت.

* وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي: در صورت تصويب مجلس، در سال آينده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از بودجه‌اي بالغ بر ۱۷ هزار و ۱۳۲ ميليارد توماني برخوردار خواهد شد که اين رقم حدود ۱۴.۱ درصد بيش از بودجه در نظر گرفته شده براي اين وزارتخانه در سال‌جاري است.

* وزارت صنعت، معدن و تجارت: اين وزارتخانه در قانون بودجه امسال از بودجه حدود ۴۸۲ ميليارد توماني برخوردار بود که اين بودجه با رشد حدود ۱۵ درصدي، در لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ به ۵۵۵ ميليارد تومان افزايش يافته است.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000383/nf00383446-1.JPG
 
کد مطلب: 590 پ
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html